
HOE MANAGERS ECHT HET VERSCHIL KUNNEN GAAN MAKEN
vrijdag, 29 december 2023
Als manager of leidinggevende kun je echt het verschil maken, maar dat gaat niet zonder uitdagingen. De economie kent constante ups en downs, de arbeidsmarkt is krapper dan ooit, en de druk om resultaten te behalen blijft toenemen. Tegelijkertijd wil je je organisatie vooruit helpen, of dat nu gaat om het verbeteren van interne samenwerking, […]

How to get and keep good people …. by increasing the attractiveness of your organisation
donderdag, 10 mei 2018
People generally spend a large part of their lives in the workplace and for many the work they do forms a big part of their identity. It is no wonder then that the concept of ‘happiness at work’ (HAW) has received a lot of attention. It stands to reason that people who are happier at […]

HPO geeft Red Bull vleugels
maandag, 2 oktober 2017
De Red Bull case door André de Waal en Marco Schreurs HPO geeft Red Bull vleugels: Het HPO-raamwerk inzetten om ‘gecontroleerd’ te vliegen Veel organisaties streven naar de status van High Performance Organisatie (HPO): een organisatie die gedurende vijf of meer jaren steeds betere financiële en niet-financiële resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, door zich op […]

Investigating the causal link between a management improvement technique and organizational performance
woensdag, 6 september 2017
The case of the HPO framework Purpose – An important question in contemporary research is: do certain management practices cause better performance or do better performing organizations find it easier to adopt certain management practices? This question is also of importance when applying the high performance organization (HPO) framework, which is a scientifically validated technique designed to achieve […]

Does Investors in People affect organisational performance: a relevant question?
donderdag, 8 september 2016
Abstract Purpose – Ever since the introduction of Investors in People (IiP), a management framework for high performance invented by the UK Government aimed at improving the UK’s industrial performance, there has been indistinctness about whether Investors in People actually improved organisational performance. The academic literature gives conflicting evidence and almost 25 years after the […]

High performance management bij franchise-supermarkten
woensdag, 25 mei 2016
door Laurens Sloot, Erjen van Nierop en André de Waal SAMENVATTING: High performance management bij franchise-supermarkten In dit artikel wordt een onderzoek gepresenteerd naar de mate waarin franchise-supermarkten voldoen aan de vijf factoren van high performanceorganisaties (HPO): hoge kwaliteit management, hoge kwaliteit medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing, en langetermijngerichtheid. Daarbij wordt gebruik gemaakt […]

Ritueel 6 van slechte managers: De slechte manager maakt dikke imponerende plannen
maandag, 23 mei 2016
Laatst gaf ik een workshop over de high performance organisatie en de high performance individual en uiteraard kwam de discussie op de kwaliteit van het management in de organisatie. De deelnemers vertelden mij vrij vertaald het volgende verhaal: De slechte manager leunde achterover in zijn bureaustoel en nam een trek van zijn sigaret. Hij had […]

Ritueel 5 van slechte managers: De slechte manager geeft de schuld altijd een ander
donderdag, 17 maart 2016
Iedereen heeft tegenwoordig targets, of hij nu in een profit-, een non-profit- of een overheidsorganisatie werkt. Het vervelende van die targets voor de slechte manager is dat men verwacht dat hij ze haalt. Nog vervelender is het voor de slechte manager dat hem dat vaak niet lukt, omdat targets altijd te ambitieus worden gesteld. En […]

Ritueel 4 van slechte managers: Stijlen van slechte managers
donderdag, 10 december 2015
Er zijn veel verschillende typen managers om uit te kiezen wanneer een beginnende manager zijn eigen stijl gaat modelleren. De slechte manager kiest vrijwel altijd de stijl van de delegerende manager. Deze managers sturen op afstand en uitsluitend op hoofdlijnen. Ze zijn alleen geïnteresseerd in het opwindende strategische werk, niet in saaie operationele zaken, en […]

HPO Factor – Management Quality – Effectiveness
woensdag, 14 oktober 2015
Effectiveness is defined as ’the ability to achieve the desired result.’ HPO managers are highly effective as they are good at sharing the vision and strategy of the organization with employees and then explaining the goals they are trying to achieve with the organizational unit.