door André de Waal en Lilian Kolker (HPO Center) en Rob van der Hulst (Sint Jacob)
MANAGEMENT SUMMARY: Performance Management Analyse helpt zorgorganisaties op weg naar een High Performance Zorgorganisatie
- Verplichte externe rapportages zijn maar beperkt toepasbaar voor interne sturing.
- Veel prestatie-indicatoren brengen intern weinig verandering teweeg.
- Het meten en rapporteren van succesfactoren en prestatieindicatoren is cruciaal voor een goede prestatie.
- Meer rekening moet worden gehouden met de gedragsaspecten van Performance Management.
- De analyse laat zien in hoeverre de organisatie is afgestemd op de gewenste prestaties en hoe prestatie-gedreven de medewerkers zijn.
- Bij zorgorganisatie Sint Jacob is de kwaliteit van dienstverlening structureel verhoogd na invoering van Performance Management Analyse.
Wilt u weten hoe u de prestaties van uw organisatie kunt verbeteren met de Performance Management Analyse? Neem contact op met Lilian Kolker, Director Healthcare (kolker@hpocenter.com – 035 – 603 7007).
Verplichte rapportages om prestaties te meten, zoals de Normen Verantwoorde Zorg en de CQ-index, moeten inzicht geven in de kwaliteit. Zorgorganisaties vinden dat de gegevensverzameling onvoldoende bijdraagt aan sturing en organisatieverbetering. Managementrapportage kan beter met een Performance Management Analyse. Zorgaanbieder Sint Jacob heeft zijn Performance Management Analyse aangepast om extern beter inzicht te kunnen geven in de kwaliteit van zorg en intern beter te kunnen sturen en verbeteren.
Onderzoek bij bijna 600 organisaties laten zien dat een hogere score op de PMA-aspecten gerelateerd zijn aan betere organisatieprestaties. Het is dus absoluut de moeite waard om in uw organisatie te werken aan verbetering van structuur- en gedragsfactoren van prestatiemanagement. Het Performance Management Systeem van organisaties in het care-netwerk zit over het algemeen goed in elkaar, in ieder geval beter dan bij de gemiddelde publieke organisatie; vooral wat betreft de structuurkant. Bestuurders in het care-netwerk hebben de laatste jaren veel aandacht besteed aan het opzetten van een goed Performance Management Systeem, maar het gewenste resultaat blijft vaak nog uit. Een struikelblok blijkt het verschil in de verplichte externe en gewenste interne rapportages; er blijft te weinig tijd over om het maximale uit de verkregen prestatie-informatie te halen. Op de werkvloer wordt de informatie nog te weinig gebruikt bij aansturing, onderlinge communicatie en het ondernemen van actie. Daarnaast draagt het (voorbeeld)gedrag van managers niet altijd bij aan prestatiegedrevenheid. Veel managers hebben de neiging in hun kantoor te zitten met de cijfers, in plaats van op de werkvloer rond te lopen en een gesprek aan te gaan met medewerkers. Dit laatste zorgt voor een lage score aan de gedragskant van het Performance Management Analyse radardiagram. Wanneer…
Lees het gehele artikel ‘Prestatiegericht gedrag in de zorg’ uit ZM Magazine hier in PDF.
Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).