Nehphil: een bijzondere organisatie.
Nehphil bestaat uit vijf losse organisaties. NEH Philippines koopt, verpakt, transporteert en verkoopt bananen; Fresh Studios is verantwoordelijk voor de innovatie van alle producten en diensten rondom de verkoop van bananen; Dana Farms Aviation Inc. heeft verschillende vliegtuigen om bananenvelden te besproeien; Dana Farms Agri-development bestaat uit verschillende plantages waar Nehphil experimenteert met technieken voor het groeien en oogsten van de bananen; en Dana Foundation die tot doel heeft, sociaal verantwoorde projecten uit te zetten in de Filipijnen. Een grote diversiteit in activiteiten dus. Maar het is niet alleen die diversiteit waarin Nehphil zich onderscheidt van anderen. Zo bieden zij hun ongeveer 220 medewerkers een beter dan marktconform salaris wat ver boven het gemiddelde inkomen in de Filipijnen ligt, met extra’s zoals een zorgverzekering. Dit maakt Nehphil een zeer populaire werkgever. Een andere manier waarop Nehphil zich onderscheidt, is dat zij voornamelijk werken met kleinere boeren die zij een eerlijke compensatie geven voor hun producten. Een laatste factor waarin zij zich onderscheiden is hun betrokkenheid bij de ontwikkeling en onderzoek naar bananen. Een noodzaak vanwege de ziektes, en dan voornamelijk het Panama virus, die de banaan teisteren. Nehphil probeert hierin ook andere partijen, waaronder concurrenten, te betrekken bij dit onderzoek. Dit dankzij hun filosofie om kennis te delen die van toegevoegde waarde kan zijn voor de waardeketen.
De HPO scan.
Een bijzondere organisatie dus, of zoals een van de medewerkers het omschrijft: “We’re not doing different things than the competition, we’re just doing them differently.” Wat onze HPO-experts zich afvroegen was of dit ook terug te zien was in de HPO-scores. Het response percentage van 100% deed hoge verwachtingen scheppen. De gemiddelde score van Nehphil toonde vervolgens met een 8.3 een bijna HPO-score. Toch werd er al snel enige nuance aangebracht in deze cijfers. Zo bleek namelijk dat de gemiddelde management score met een 7.2 stukken lager was dan die van de medewerkers of ‘team members’ zoals zij bij Nehphil genoemd worden. Een extra opvallend verschil omdat over het algemeen management en directieleden hoger scoren dan medewerkers, omdat zij directer betrokken zijn bij de koers van de organisatie. Na aanleiding van de interviews konden hier verschillende verklaringen voor gegeven worden. Over het algemeen scoorden de ‘team members’ van Nehphil de organisatie hoog omdat zij oprecht blij en dankbaar zijn dat zij voor de organisatie mogen werken vanwege de hoge lonen en goede arbeidsvoorwaarden. Een andere verklaring kon gevonden worden in de manier waarop de HPO scan was uitgezet in de organisatie. Het management was namelijk vrij dwingend geweest over het invullen van de HPO scan. Hierdoor zetten sommige medewerkers vraagtekens bij de anonimiteit van de HPO scan en de mogelijke consequenties voor het té open zijn. Dit werd nog eens versterkt door de Filipijnse cultuur waar het geven van directe feedback en openheid niet normaal is. Voor de organisatie een leerpunt om bij een volgende HPO scan meer informatie over het HPO-gedachtegoed te delen met medewerkers, alvorens de HPO scan uit te zetten.
Een culturele les.
Ook voor de HPO-experts was het een goede les. Het is dan wel wetenschappelijk bewezen dat het HPO-gedachtegoed ook in andere culturen werkt, de manier waarop met het HPO-gedachtegoed gewerkt wordt
De cirkel rond.
Hoe kan het management van Nehphil dat sterke leiderschap dan ontwikkelen? Om gevoelige boodschappen over te kunnen brengen ,wordt er door de Filipijnse manager vaak naar omwegen gezocht. Binnen Nehphil uit zich dit in het invoeren van allerlei systemen en procedures om de discipline en controle te waarborgen. Het is zaak om de medewerker ervan bewust te maken dat enige discipline nodig is voor het succesvol zijn van de organisatie. Aan het management de taak om in hun inspirerende boodschap over de organisatie op te nemen welke bijdrage er van medewerkers verwacht wordt om van Nehphil een HPO te maken. Door duidelijkheid te scheppen over de verwachtingen, konden ook de consequenties voor hen die zich daar niet aan houden vastgesteld en gedeeld worden. Op deze manier kan het gevraagde ‘sterke leiderschap’ uit het aandachtspunt gekoppeld worden aan de Filipijnse waarde dangal. Een persoon met dangal heeft een goed karakter, heeft een heldere overtuiging en het vermogen eerlijk te oordelen. Een prachtige omschrijving voor een sterk leider, die zeer goed aansluit bij het HPO-gedachtegoed en zich daarmee niet hoeft te beperken tot enkel de Filipijnse manager. Zo is de cirkel weer rond: dankzij cultuurverschillen levert het HPO-gedachtegoed weer nieuwe best ideas op!
Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk, de HPO scan of onze HPO-experts voor uw organisatie kunnen betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).