HPO Center in gesprek met Eric Janssen is districtsdirecteur particulieren van ABN Amro in Tilburg.
’Ik heb altijd de ambitie gehad om met de besten mee te doen. Als je die gedrevenheid hebt, heb je meer plezier in je werk en zijn je klanten ook tevreden. Ik hoorde van het HPO Center nadat iemand daarvan een praatje had gehouden voor een aantal jonge bankiers van ABN Amro.
Ik vind hun filosofie interessante kost. Van heel veel managementideeën en -theorieën heb ik al kennis genomen, maar het merendeel daarvan heeft geen goede wetenschappelijk onderbouwing. De wetenschappelijke basis van het HPO Center en het feit dat ze het simpel houden, spreekt mij erg aan.
’We kregen een heldere HPO-diagnose’
Begin 2009 vulde 1 op de 4 medewerkers in ons district een online vragenlijst van het HPO Center in. De resultaten daarvan werden bij ons gepresenteerd door Chiel Vink. Die legde ons ook hun theorie uit. Wij kregen van het HPO Center een heldere diagnose, waarmee de vertaalslag naar de praktijk redelijk makkelijk te maken is.
Uit de resultaten kwam dat wij geen High Performance Organization waren, maar dat we wel in de subtop zaten. We scoorden goed op managementkwaliteit en actiegerichtheid, maar op het gebied van continue verbetering en langetermijngerichtheid viel er nog wel wat te verbeteren.
’Hiermee kun je het onderste uit de kan halen’
In kleine werkgroepjes gingen we aan de slag. Inmiddels is er veel meer openheid binnen ons bedrijf. Mensen worden bij teambijeenkomsten aangesproken op hun prestaties en we hebben een platform gecreëerd waar iedereen zijn ideeën kwijt kan: de TV-box, wat staat voor Tilburg Verbeterbox.
De resultaten tonen ook aan het dat het goed gaat: in het derde kwartaal van 2009 waren we het best presterende district van Nederland. En onze kosten/batenratio ligt nu al ver beneden de doelstelling die er landelijk ligt voor 2011.
Voor de diensten van het HPO Center heb je een bepaald ambitieniveau nodig. Het is niet iets dat je koopt en wat er dan ook meteen is. Als je als leidinggevende geen genoegen neemt met de middenmoot en je hebt het gevoel dat iedereen binnen je organisatie ervoor wil gaan, zou ik zeker aanbevelen om naar het HPO Center te gaan. Dan kun je het echt het onderste uit de kan halen.’
Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).