Site pictogram HPO Center

Pionieren met HPO-analyse kinderopvang – het geheim van succes

De beroepsvereniging voor directeuren in de Kinderopvang (bdKO) startte in 2010 een pilot waarin kinderopvangorganisaties een HPO-diagnose konden uitvoeren. De HPO-diagnose is een verbetermethode om te focussen op datgene wat er echt toe doet om beter te kunnen presteren.

HPO staat voor High Performance Organisatie en is een manier van denken gebaseerd op wereldwijd onderzoek naar de kenmerken van succesvol presteren. In dit eerste artikel een opfrisser van het HPO-denken en een antwoord op de vraag: Hoe HPO is de kinderopvang en hoe scoort de sector in vergelijking met andere sectoren? In het novembernummer zal een tweede artikel uitvoerig de thema’s achter deze scores beschrijven. De kinderopvang is al jaren op rij de snelst groeiende sector in Nederland. De sector is enorm in beweging. Denk bijvoorbeeld aan de sterke opkomst van de brede school en de voorschoolse educatie.
Door de snelle ontwikkelingen staat momenteel menig kinderopvangorganisatie op een punt van herbezinning. Het wordt spannender en uitdagender, maar ook belangrijker om te weten waarop de organisatie moet focussen om beter te presteren en zo de gewenste resultaten te behalen. Hier komt het HPO-denken om de hoek kijken. Focus is de essentie van het HPO-denken, want ons meest kostbare bezit is tijd en we kunnen onze tijd maar één keer uitgeven. Een HPO is een organisatie die gedurende een periode van tenminste vijf tot tien jaar betere financiële en niet-financiële (zoals klant- en medewerkertevredenheid) resultaten behaalt dan concurrenten of vergelijkbare organisaties. Hierbij wordt gekeken naar vijf factoren: kwaliteit van management, kwaliteit van medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing en tenslotte langetermijngerichtheid.

Succesfactoren
Er zijn veel theorieën verschenen over de succesfactoren van organisaties. Veel organisaties (uit allerlei sectoren) gingen op basis van managementliteratuur aan de slag met verbeterinitiatieven, zoals reorganisatie van de organisatiestructuur, meer communicatie naar medewerkers, de invoering van competentiemanagement, de introductie van een nieuw ICTsysteem of strategiesessies op de hei. Als organisatieadviseur constateerde André de Waal dat organisaties wel veel tijd investeerden in verbetertrajecten, maar dat dit niet altijd bijdroeg aan beter presteren. De prangende vraag was: Wat doet er nou echt toe? Onder leiding van De Waal onderzocht het Center for Organizational Performance – in samenwerking met de Vrije Universiteit, Maastricht School of Management en de Cranfield University (Verenigd Koninkrijk) – al deze theorieën, managementboeken en verbetermethodes. Doel was de essentie boven tafel te halen van de factoren die langdurige prestatieverbetering beïnvloeden.

Pionieren
De bdKO heeft de ambitie om directeuren en bestuurders te ondersteunen in het blijvend verbeteren van de prestaties in de eigen kinderopvangorganisaties. Daar past het HPO-diagnosetraject bij dat in het najaar van 2009 speciaal is ontwikkeld voor bdKOleden. De HPO-diagnose is een verbetermethode gebaseerd op het HPO-gedachtegoed en gericht op prestatieverbetering. Tot op heden hebben tien bdKO-leden zich aangemeld voor een HPO-diagnosetraject, waarvan er vijf in de eerste helft van 2010 zijn uitgevoerd. Deze organisaties zijn de pioniers binnen de bdKO en doen als eerste ervaring op met deze verbetermethode. Welke vraagstukken vormden voor deze organisaties de aanleiding om met HPO aan de slag te gaan?…

Lees het gehele artikel ‘Pionieren met HPO-analyse kinderopvang – het geheim van succes’ uit Management Kinderopvang in PDF.

 

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).

Mobiele versie afsluiten