HPO Center in gesprek met Peter Klosse, eigenaar van Hotel Gastronomique De Echoput en oprichter van de Academie voor Gastronomie. Peter Klosse is tevens auteur, spreker, smaakprofessor (lector gastronomie in Leeuwarden en Maastricht?) en Jurylid bij het SBS6 programma Menu van Oranje.
5 vragen aan Peter Klosse
1. Wat is de belangrijkste les die u geleerd heeft van een inspirerend leider?
Niet dat ik mijn vader een inspirerend leider wil noemen (In de horeca zijn er overigens voldoende die dat vinden), maar er is een les die wij thuis hebben meegekregen, die ik nog dagelijks gebruik. Altijd je afvragen waarom dingen gaan, zoals ze gaan. Niets klakkeloos overnemen, maar altijd scherp zijn.
2. Wat doet u om de mensen om u heen te inspireren en te motiveren?
Kennis delen! Mensen helpen om te de wijze les van mijn vader ook zelf in de praktijk te brengen. Mensen tijdens lezingen uitdagen om scherp te blijven. De rest van mijn leven wil ik vooral mijn kennis delen tijdens lezingen, in mijn boeken, etc. Vaak zijn het ook jonge mensen, daar geniet ik enorm van. Mensen die heel leergierig zien, maar ook kritisch op alles wat ik zeg.
3. Hoe blijft u zichzelf uitdagen en verbeteren?
Leren, studeren en mijzelf continu omringen met diverse mensen die mij blijven uitdagen. Ik heb voor mijzelf vier pijlers opgesteld, waar ik continu mensen bij zoek met andere meningen of verhelderende inzichten. De pijlers zijn: Gastronomie & Sustainability (volhoudbaarheid), Gastronomie & Gezondheid (beter eten voor ouderen, gezonder eten, etc.), Gastronomie & Lokale Economie (bevorderen van kleine specialisten, samenwerking in de regio, etc.) en Gastronomie in de praktijk (smaakcombinaties).
4. Wat houdt voor u een succesvolle samenwerking in?
Mensen in een organisatie moeten niet gelijk zijn, maar wel een gezamenlijke chemie hebben. Een passie delen voor een gezamenlijk doel, product, dienst, etc. Daarbij komt dat een organisatie transparant moet zijn. Het is een proces van geven en nemen, elkaar willen helpen met de gezamenlijke passie als drijfveer.
5. Welke organisatie vindt u echt bijzonder? Wat maakt deze organisatie dan uniek?
Tja, ik kom op twee organisaties. De een via mijn zoon, die mee mocht lopen bij Google. Volgens hem een inspirerende organisatie, waar kennis wordt gedeeld, mensen elkaar helpen en vele kansen zijn om je te ontwikkelen. Maar dat is ver weg voor mij. Dichtbij is toch De Librije. En het gaat niet om de drie sterren. Waar het echt omgaat is de klantbeleving die altijd goed is. De enorme passie van Jonnie en zijn team. Gerechten worden continu door andere chefs nagemaakt, maar continue vernieuwing zit Jonnie echt in het bloed. Elke keer weer vernieuwen en voorop lopen. Geweldig!
Meer informatie over Peter Klosse is te vinden op deze websites: www.academievoorgastronomie.nl
Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk en onze HPO-experts voor uw organisatie kunnen betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).