Site pictogram HPO Center

Oriëntatie op stakeholders

Stakeholders oriëntatie (onderdeel van de HPO Factor: Langetermijngerichtheid) wordt gedefinieerd als ‘het streven om voordeel op te leveren voor alle partijen die beïnvloed worden door het toekomstige succes of falen van de organisatie’. De medewerkers in een HPO vinden het uitsluitend denken aan de aandeelhouders (shareholders) te beperkt en zorgen er daarom voor dat ze goede en langdurige relaties met alle stakeholders onderhouden, zodat er zogeheten win-win relaties ontstaan. Ze begrijpen het belang van de belangrijkste stakeholders door een nauwe relatie met hen op te bouwen, en ze brengen ook continu de behoeften van deze stakeholders in lijn met de behoeften van de organisatie. Ze zijn genereus richting samenleving doordat ze een grote financiële betrokkenheid tonen bij de lokale economieën en gemeenschappen en daar met regelmaat in investeren. HPO’s bouwen aan een goede reputatie doordat ze zich richten op hun sociale verantwoordelijkheid, waardoor dit een ‘levende’ activiteit wordt en geen wassen neus is.

Stakeholders oriëntatie verbeteren door HPO-principes toe te passen

Stakeholders oriëntatie is een cruciaal onderdeel van de HPO Factor: Lange Termijn Oriëntatie. Binnen een HPO begrijpen mensen dat het denken in termen van enkel aandeelhouders te beperkt is. Daarom streven zij ernaar om langdurige en waardevolle relaties (Hoogpresterende Partnerships) op te bouwen met álle stakeholders. Dit houdt in dat zij regelmatig in contact blijven met hun belangrijkste stakeholders, hun behoeften begrijpen en deze consistent afstemmen op de doelen van de organisatie. Begin vandaag nog met het bouwen van je organisatie(onderdeel) tot een High Performance Organisatie en ervaar de voordelen van een verbeterde stakeholder oriëntatie.

Een van onze sterke punten is de manier waarop wij omgaan met iedereen die zaken met ons doet, of dat nu klanten, leveranciers of onze buren in dit gebied zijn. Wij maken regelmatig de balans op ten aanzien van onze stakeholders en denken na over de manier waarop wij met hen in contact treden, welke kant we met hen op zullen gaan en of we onze samen-werking kunnen verbeteren. Wij willen onze stakeholders graag betrekken bij wat we doen en vragen dan ook om hun mening en suggesties. We handelen zoiets niet even snel af, we nemen er echt de tijd voor om met hen in gesprek te gaan. Wat ook helpt is dat veel van onze medewerkers, inclusief managers, in dit gebied wonen. Ze staan dus midden in de lokale gemeenschap en zijn daardoor goed geïnformeerd over hoe men hier over TATA Steel denkt. Deze houding van ons bedrijf werd ontwikkeld in de jaren ’60 en ’70, toen Hoogovens de grootste werkgever in dit gebied was. Dat leverde een grote verantwoordelijkheid op omdat het management zich ervan bewust was dat veel gezinnen voor hun levensonderhoud afhankelijk waren van het bedrijf. We hebben het toen vast goed gedaan, want onze mensen veranderen niet snel van baan en blijven lang bij ons werken. Ook hebben we een goede verhouding met de vertegenwoordigers van onze mensen in bijvoorbeeld de ondernemingsraad. Investeren in stakeholders is niet alleen een morele verplichting, maar is ook vanuit economisch oogpunt zeer verstandig: wij hebben hier een goede, aangename en daarom ook productieve werkomgeving!

— Jan Maas, TATA Steel

Ideeën om aan de slag te gaan om stakeholders oriëntatie te ontwikkelen

Een goede manager bij Unilever heeft zowel een ‘to do-lijst’ als een ‘to be-lijst’. Zakenmensen zijn sterk gericht op het bereiken van strakke doel-stellingen en het creëren van aandeelhouderswaarde, waardoor we vooral geregeerd worden door lijstjes met wat we moeten doen (de ‘to do-lijst’). We richten ons zo sterk op wat we moeten doen dat we vergeten wat we willen zijn. Maar als bedrijf heb je ook een sociale verantwoordelijkheid die door waarden wordt bepaald, en dat verschaft je een ‘to be-lijst’. Het is dus een combinatie van wat je wilt bereiken en waarom je dat wilt bereiken; je moet beide goed sturen. Het is heel gemakkelijk om te managen met het oog op resultaten, maar het is veel moeilijker om te managen op basis van waarden. In dat laatste geval moet je vragen beantwoorden als: wie willen wij zijn als bedrijf? Waar staan we voor? Wat is het punt aan de horizon waar we ons op richten? Wat willen wij doen voor de samenleving? Maar tegelijkertijd moet je ook je doelen realiseren, want je hebt zakelijke doelstellingen te halen. Veel mensen zeggen dat aandeelhouderswaarde en corporate social responsibility elkaar uitsluiten, maar dat is niet het geval, niet als je deze twee aspecten bewust tegelijkertijd managet. En daarom heb je twee lijsten nodig: een ‘to do-lijst’ voor zakelijke aspecten en een ‘to be-lijst’ voor de sociale verantwoordelijkheid.

— Lennard Boogaard, Unilever

Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).

Mobiele versie afsluiten