Hoewel we weten dat het vereiste gedrag bij Umpqua werkt, merken we nog steeds een terugval als onze aandacht even verslapt. Dat komt doordat gedrag lijkt op elastiek: er zit bijzonder veel rek in, maar soms schiet het door flinke druk terug en vervalt het in de oude staat. Maar als je hier al enige tijd werkzaam bent, zul je merken dat de terugval nooit erg sterk is. Het is als het ware twee stappen vooruit en een stap terug. En dan gaat het erom hoe snel je de mensen weer zo in beweging kunt krijgen dat ze een stap naar voren zetten.
IDEEËN OM AAN DE SLAG TE GAAN MET STERK LEIDERSCHAP
U bent alleen een sterk leider als uw medewerkers en uw meerderen u ook als zodanig zien. Dit betekent dat u aandacht moet besteden aan de volgende zaken:
- Zorg ervoor dat u de medewerking van uw medewerkers en collega’s hebt. Zonder hun instemming en ondersteuning kunt u helemaal niets bereiken.
- Weet wat er speelt in de organisatie. Ontwikkel een waarschuwingssysteem dat u op tijd informeert wanneer er onrust is, zodat u tijdig actie kunt ondernemen.
- Wees voorspelbaar, zodat mensen weten dat ze op u kunnen vertrouwen.
- Toon waardering wanneer dat op zijn plaats is.
- Wees zelfverzekerd nederig.
- Laat uw ego thuis.
- Wees resultaatgericht.
Sterke leiders moeten in staat zijn om eerlijk tegen anderen iets over hun presteren te zeggen en ook moeten ze zelf feedback kunnen aanvaarden als iemand iets tegen hen zegt over hun functioneren. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat managers naar hen luisteren en op een eerlijke manier met hun problemen en mogelijke fouten omgaan. Communicatie-vaardigheden zijn natuurlijk ook belangrijk, in relatie tot de medewerkers maar met name ook in het netwerk van de belangrijkste spelers binnen de organisatie en in de waardeketen. Initiatief nemen, keuzes durven maken, beslissingen nemen en acties ondernemen, en autonoom zijn omdat er niemand is die ze zal vertellen hoe ze hun bedrijf moeten leiden. Maar ze moeten ook hulp kunnen vragen als dat nodig is. Ze moeten niet proberen om problemen op te lossen die hen boven het hoofd zijn gegroeid als ze ook simpelweg de hulp in hadden kunnen roepen van collega’s of hun baas. Ze moeten open kaart spelen als ze problemen met bepaalde dingen hebben. In dit bedrijf worden ze daardoor niet als zwak gezien, het wordt juist beschouwd als een teken van sterk leiderschap.
Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).