Op basis van grootschalig empirisch onderzoek, waarin een crossvalidering van het interculturele raamwerk voor excellerend leiderschap van Selvarajah et al. (1995) voor de Nederlandse situatie is gemaakt, is een profiel van de Nederlandse High Performance Managers vastgesteld. Met behulp van dit HPM-profiel kunnen organisaties niet alleen hun Management Development-, beoordelings- en coachingsprogramma’s, maar ook hun wervingsprocessen, zodanig inrichten dat deze een faciliterende werking hebben bij de transitie naar een High Performance Organisatie (HPO).
Profiel van de excellente manager, de High Performance Manager (HPM)
In dit artikel wordt een dergelijk onderzoek besproken dat is uitgevoerd onder 808 Nederlandse managers. Allereerst beschrijven we het gebruikte theoretische raamwerk van Selvarajah et al. (1995) dat uitgaat van universele leiderschapsfactoren, en dat gebaseerd is op westerse en oosterse empirie. Vervolgens worden de specifieke resultaten van een vragenlijstonderzoek onder de Nederlandse managers besproken. Hierbij komen bovendien de verschillen tussen High Performance Manager Profielen in verschillende sectoren nadrukkelijk aan de orde. We besluiten met een bespreking van de praktische implicaties van onze onderzoeksresultaten.
Het raamwerk voor excellerend leiderschap
Om het profiel en de daarbij behorende kenmerken van de High Performance Manager te kunnen vaststellen wordt het interculturele raamwerk voor excellerend leiderschap toegepast. Dit raamwerk gaat uit van de veronderstelling dat bepaalde leiderschapsfactoren (kenmerken van de leider) universeel zijn, maar dat deze zich uiten in gedrag dat cultureel bepaald is. ‘Excellerend’ is in het raamwerk gedefinieerd als ‘anderen overtreffend in prestaties en succes’. De mate waarin sprake is van excellentie wordt onderzocht aan de hand van de gedragingen die iemand in een leidinggevende positie laat zien (en dus niet op basis van persoonlijke kenmerken en eigenschappen, die overigens ook niet betrouwbaar te observeren zijn).
Graag maken wij met u een afspraak om te kijken hoe we uw management uit kunnen dagen om echte HPO-leiders te worden! Neemt u voor het maken van een afspraak contact op met Chiel Vink (vink@hpocenter.com of T. 035 – 603 70 07).