Voorwoord door Jeroen Smit in Hoe bouw je een High Performance Financiële Functie?
Eerlijk gezegd liepen de rillingen even over mijn rug toen Eelco Bilstra mij vroeg om het voorwoord te schrijven voor dit boek. Hij schreef dat hij zich samen met André de
Dit is precies waar ik het met u, de lezer van dit boek, ook even over wil hebben. Want wees eerlijk beste financiële professional, kijk eens goed in de spiegel en stel uzelf de vraag: wanneer heb ik mij voor het laatst met een kluitje in het riet laten sturen? Het zou mij niet verbazen als dat helemaal niet zo lang geleden is, misschien is het vandaag nog wel gebeurd? U weet wat ik bedoel, dat uw collega’s van de directie, de marketing, of R&D bevestigend knikkend tegenover u hebben gezeten, maar helemaal niet hebben geluisterd. Als u nu voorzichtig zit te knikken, dan weet u het zelf ook: ik ben eigenlijk geen HPFF-functionaris. Ik ken het gevoel, het schept een band tussen ons. Ik ben vooral een ondernemende journalist, een onderzoeksjournalist. Ik kan mijn werk alleen maar doen als mensen naar mij willen luisteren, de telefoon willen opnemen, mijn vragen willen beantwoorden. Daar hebben ze vaak helemaal geen zin in. Niet in de laatste plaats omdat ik probeer aan waarheidsvinding te doen. En dan vaak op waarheden uitkom die niet overeenkomen met de waarheid waarin zij het liefste vertoeven. Ze hebben er geen zin in omdat ze genoeg hebben aan hun eigen waarheid.
Herkent u iets?
Inderdaad: journalisten en HPFF-functionarissen in allerlei soorten en maten doen in zekere zin hetzelfde. Ze zijn allebei van de checks and balances. Het is hun taak om de ander in een spiegel te laten kijken. Ze proberen de ‘andere kant’ van het bedrijf met beide benen op de grond te houden, te confronteren met andere werkelijkheden, realiteitszin bij te brengen. Het probleem is dat die ander daar vaak geen zin in heeft. Geen zin in controle, geen zin in een collega die ze op risico’s wijst. Sterker nog, ze wijzen er graag op dat de controller/financial vooral mee moet gaan denken met de business, moet leren opportunity’s te zien en bijdrages moet leveren aan het verbeteren van het resultaat. Hij/zij moet businesspartner worden. Ze praten het liefst over ‘alle neuzen die dezelfde kant op moeten wijzen’.
Ik geloof daar helemaal niet in. Een bedrijf is als een auto. Om goed te kunnen rijden heb je een gaspedaal nodig en een rem. De CEO is het gaspedaal, de CFO is de rem. Dat is, heel ruw geschetst, de ideale situatie, met gezonde checks and balances. Je hebt beide kwaliteiten nodig om goed leiding te kunnen geven. Door de hele organisatie heen, van hoog tot laag. Tegenover ieder gaspedaal moet een rem staan, het is de taak van de CFO dat te organiseren. Om alle kanten van een uitdaging in kaart te brengen. Alleen dan heb je een discussie waarin een goede afweging wordt gemaakt. Het is de afgelopen jaren misgegaan omdat er onvoldoende ruimte voor diversiteit was, geen rem, geen relativering. In veel besturen was er sprake van ‘group-think’ en tunnelvisie. En erger, en u herkent dit hopelijk, het gaat straks weer mis om diezelfde reden. Nu is het te gemakkelijk om een ander hiervan de schuld te geven. In de trant van: dan hadden ze maar moeten luisteren. Financials moeten de hand ook in eigen boezem steken. Als ze niet willen luisteren, komt dat misschien ook omdat jij, de financial, de boodschap niet goed hebt overgebracht, verkeerd hebt getimed misschien? Of
Een financial die en gelijk heeft en gelijk krijgt; die is in mijn ogen een High Performance Financiële Functie Functionaris! Die doet zijn/haar werk goed, daar heeft de wereld wat aan! Ik hoop van harte dat dit boek hiertoe inspireert.
Jeroen Smit
Onderzoeksjournalist, presentator, dagvoorzitter (onder meer tijdens de Nationale Controllerdag), auteur van de bestsellers ‘Het drama Ahold’ en ‘De Prooi: Blinde trots breekt ABN Amro’
Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Naast een diepgaande HPO-diagnose hebben wij nu beschikbaar: het do-it-yourself HPO Insight™ verbeterinstrument. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze HPO-experts? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (of T. 035-6037007).