“One of the most important management books of all time”, stelt een van de aanbevelingen op de boekomslag. Dat is ietwat overdreven maar ik ben het er mee eens dat The Halo Effect een boek is dat gelezen moet worden door managers, wetenschappers en vooral ook consultants. Rosenzweig, die strategie doceert aan het IMD Lausanne, wijst ons namelijk op het gevaar dat onderzoeksresultaten te vaak zonder meer voor waar worden aangenomen, zeker als het gaat om onderzoeken naar ‘high performance organisations’ (HPO) die pretenderen de onderscheidende kenmerken van excellerende organisaties te hebben gevonden. Het belangrijkste euvel waar dergelijke onderzoeken aan leiden is volgens Rosenzweig het zogenoemde haloeffect: de neiging om de resultaten van een organisatie te projecteren op allerlei onderliggende kenmerken van die organisatie zoals de cultuur, het leiderschap…
Het HPO Center verzorgt regelmatig HPO-diagnoses, maar ook inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering, interne dialoog en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).