Veel managers vallen onder grote druk en stress terug in oud gedrag. Alle geleerde verbetertechnieken worden vergeten om terug te keren naar wat hen vroeger succesvol maakte. Deze week publiceert Dr. André de Waal van het HPO Center zijn nieuwste boek ‘10 Rituelen van slecht management- Hoe herkent u ze en hoe bestrijdt u ze’. In dit boek, waarschuwt hij voor de tien meest gebruikte rituelen die slechte managers toepassen om te overleven binnen organisaties.
Waarom dit boek?
“Zonder goede managers is het onmogelijk om excellente organisaties te creëren. Managers die de tien rituelen toepassen kunnen de weg naar een ‘toporganisatie’ vakkundig blokkeren. In mijn nieuwste boek laat ik zien hoe slechte managers te werk gaan, zodat hun gedrag voortaan kan worden herkend en bestreden. En dat is van groot belang gezien de situatie waarin veel profit en non-profit organisaties zich momenteel bevinden.”, aldus André de Waal.
De 10 rituelen van slecht management zijn:
- De slechte manager ruimt altijd de rotzooi van de voorganger op
- De slechte manager is altijd druk
- De slechte manager beheerst het budgetspel tot in de puntjes
- De slechte manager stuurt alleen op afstand
- De slechte manager geeft altijd een ander de schuld
- De slechte manager maakt dikke imponerende plannen
- De slechte manager communiceert veel maar zegt niets
- De slechte manager heeft alleen oog voor de aandeelhouder
- De slechte manager is een echte Machiavellist
- De slechte manager heeft voor elke drie jaar een exitstrategie
André de Waal vult nog aan: “Toch is dit boek niet negatief bedoeld. De rituelen van slechte managers heb ik gekoppeld aan wat de best presterende managers doen. Dit op basis van vijf jaar onderzoek naar High Performance Organizations en High Performance Individuals. Het blijkt dat slecht presterende managers niet geïnteresseerd zijn in het succes van de organisatie en hun eigen korte termijnsucces voorop stellen.
Dit boek helpt de lezer de tien rituelen te herkennen die slechte managers gebruiken om te overleven in het huidige tijdsgewricht van dalende omzetten, afnemende winsten, oplopende verliezen en beperktere budgetten. Deze rituelen zijn zeer schadelijk voor de organisatie maar slechte managers zijn ervan overtuigd dat hiermee ze hun carrière zullen redden.”.
Voor meer informatie of het aanvragen van een interview met André de Waal, kunt u contact opnemen met: Marco Schreurs, telefoon 035 – 603 70 07, email schreurs@hpocenter.com.